Landelijke sterfte onder konijnen door virusziekte VHD

Het vaccineren van konijnen

Bij konijnen komen 2 ziekten voor, welke veroorzaakt worden door virussen waartegen we kunnen vaccineren. Het gaat hierbij om Myxomatose en RHD/VHS (Rabbit Hemorrhagic Disease/Viraal Hemorrhagisch Syndroom). Het vaccineren van konijnen is een preventieve maatregel waardoor het lichaam van het konijn aangezet wordt tot het aanmaken van afweerstoffen tegen bepaalde virussen. Als het konijn na vaccinatie geïnfecteerd raakt met het betreffende virus, kan het lichaam direct en efficiënt op deze infectie reageren.

Myxomatose

Konijn MysomatoseMyxomatose is een virusziekte welke overgebracht kan worden door stekende en bijtende insecten, maar ook van konijn op konijn kan overgaan. De ziekte gaat gepaard met zwellingen aan de oren, oogleden en de snuit. Tevens kan zwelling ontstaan van de lippen en rondom de anus. Na verloop van tijd kan zwelling optreden van de gehele kop. Hierdoor kunnen de ogen dicht gaan zitten en kan het konijn moeilijk eten en ademen. Veelal wordt de infectie nog verergerd door een secundaire bacteriële infectie. De vooruitzichten voor een konijn dat een myxomatose-infectie opgelopen heeft zijn in het algemeen zeer slecht. Het grootste deel van de dieren overlijdt binnen 8-10 dagen. Voor myxomatose bestaat geen behandeling.

RHD/VSH

RHD/VHS wordt ook veroorzaakt door een virus. De infectie wordt opgelopen via direct contact met konijnen die besmet zijn, via besmet voer of via besmette bodembedekkers. Bij dieren ouder dan 9 weken verloopt de infectie vaak dodelijk. In veel gevallen verloopt de ziekte zonder dat er daadwerkelijk symptomen optreden. Indien de ziekte langzamer verloopt zullen de volgende symptomen op kunnen treden: stoppen met eten, slomer worden, koorts, moeilijkere ademhaling en tenslotte een bloederige uitvloeiing uit neus of anus. Ook voor RHD/VHS bestaat geen therapie.

Vaccineren konijnBinnen onze praktijk bestaat de mogelijkheid om uw konijnen te laten vaccineren tegen bovenstaande ziekten. De vaccinatie tegen myxomatose en RHD/VHS geeft een bescherming gedurende 12 maanden. Voor een optimale bescherming moet de vaccinatie dus jaarlijks herhaald worden.

LET OP!!

Sinds vorig jaar komt er in Nederland een nieuwe variant van het RHD virus voor. Hadden we voorheen te maken met het type 1 virus, sinds vorig jaar komt ook type 2 voor in ons land. Deze nieuw variant geeft veel sterfte onder wilde en tamme konijnen. Een konijn dat geïnfecteerd is met de klassieke RHD1 variant zal vaak binnen een periode van 24-48 uur dood gaan. Bij de nieuwe variant zal het ziekteproces wat langzamer verlopen, gemiddeld 3-5 dagen. Ook bij de  nieuwe variant zien we benauwdheid, koorts, bloedingen en soms zenuwverschijnselen voordat de dood intreedt.

Helaas werkt de vaccinatie die we tot nu toe preventief gebruiken niet tegen de nieuwe RHD type 2 variant. Om uw konijn toch te beschermen tegen RHD type 2 is er sinds kort een entstof verkrijgbaar via de apotheek van de faculteit diergeneeskunde, welke naast de entstof tegen myxomatose en RHD type 1-entstof gegeven kan worden. Wilt u uw konijn laten vaccineren tegen RHD type 2, neemt u dan contact met ons op.

Tot slot nog enkele tips om het risico op een besmetting te verminderen:

• Voer geen hooi of gras van plekken waar konijnen uit het wild bij kunnen komen.
  • Voorkom contact van uw konijnen met wilde konijnen.
  • Omdat stekende insecten een rol kunnen spelen bij besmetting is een goede ongedierte betrijding belangrijk.
  • Kijk uit met “konijnenveldjes”: U kunt virussen met uw kleren of schoeisel mee naar huis nemen.
  • Neem geen zieke konijnen mee naar huis.

Maak geen gebruik van “konijnenspreekuren”, waarbij meerdere konijnen in één wachtruimte worden verzameld. Ook al blijven ze gewoon in hun reismandje; de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht adviseert: NIET DOEN!

Leer meer op de website van het Universitair Diergeneeskundig Centrum Utrecht http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/2016/06/17/sterfte-onder-konijnen-door-vhd/